Jobb-raggar-resa till Shanghai – dag för dag

Syftet med resan till Shanghai (förra veckan) var att möta investerare, företagarrepresentanter, företag och företagare för att skapa en dialog som kan leda till jobb i Örebro. Med på resan var representanter från Örebro, Kumla, Hallsberg (som samarbetar inom ”Logistikregionen”), Regionförbundet, Örebro Airport, Örebroterminalen m fl. (Några korta ”frågor och svar” finns här.)

Söndag 3 juni – Måndag 4 juni: Lämnade familjen efter frukost och det sista packandet. Nästan ett dygns resande inleddes med bussresa till Arlanda, planet lyfte vid 15-tiden och efter mellanlandning i Frankfurt landade vi i Shanghai klockan 13 lokal tid (klockan 7 svensk tid). När vi kom till hotellet (vid 15-tiden) fick vi tid att packa upp och liknande för att därefter återsamlas för genomgång av programmet och en kort introduktion från våra värdar (AREX, Aragon Exterior, som vi skapade kontakt med vid resan till Zaragoza i höstas – läs mer om erfarenheterna från den här).

Tisdag 4 juni: 8.45 avfärd till Yangshan Port, Shanghais nybyggda djuphamn några mil utanför kusten (förbinds av en helt ny bro som är 3 mil lång). Hamnen är världens största (kanske går Singapores hamn om igen i år konstaterade de, Shanghais ökning är inte lika stor på grund av krisen). Besöket var kanske mest lärorikt för de resenärer som jobbar mer handgripligt med logistik (till exempel Örebro Airport och Örebroterminalen), men även intressant för oss andra, i huvudsak på grund av kopplingen till Lingang Industrial Park som ligger på fastlandssidan, och dit vi åkte efter lunch.

Linggang Industrial Park är ett gigantiskt industri/logistik/kontors-område som ligger ungefär mittemellan Shanghais internationella flygplats (Pudong) och Yangshan Port. Därmed ett otroligt logistikläge, vilket gör att det på sju år skapats 154 industriprojekt, gjorts investeringar på cirka 60 miljarder kronor. Och eftersom Shanghai tycks ha en väldigt bokstavlig tolkning av begreppet ”miljonprogramsområden” så har de nära Linggang också byggt 700 000 lägenheter – som ser nästan likadana ut…

I Linggang träffade vi dels ledningen för området och presenterade oss och lyssnade på deras presentationer. Dels besökte vi företag i området.

Därefter hemfärd för middag och kväll (efter middagen någon timme med mailen, som jag inte kunde gå igenom under dagarna eftersom Örebro kommun av besparingsskäl blockerar datatrafik utomlands på mobiler/iPads).

Onsdag 6 juni (ledig dag i Sverige – inte i Kina…): Samling 830 för avfärd till den stora logistikmässan som hölls i Shanghai den vecka vi var där. Där skapade vi kontakt med mässarrangören (som också arrangerar den största mässan – den i München) samt med ett antal företag som ställde ut på mässan. Vi träffade företagsledningar/ansvariga för att presentera oss och Örebroregionen. Ett antal av kontakterna kommer leda till fortsatt diskussion, kanske etableringar eller affärer.

Efter lunch åkte halva delegationen till Ericssons fabrik i Shanghai (resten stannade och knöt ytterligare affärskontakter på mässan) där vi träffade VDn (Mattias Jansson, tidigare chef på Kumlaanläggningen) och gick runt i fabriken. Förutom att det var intressant att se fabriken så var Mattias genomgång av Ericssons verksamhet givande, och hans perspektiv på Kinas utveckling (och Sveriges möjligheter till affärer med Kina) var väldigt lärorikt.

Därefter åter till hotellet för middag (och någon timmes mailande efter det).

Torsdag 7 juni: Avfärd 8.45 till Invest Shanghai, stadens investeringsorganisation där vi mötte de högsta cheferna och de som var ansvariga för Europakontakterna. Vi presenterade Örebroregionen och de beskrev sitt arbete. På mötet fick vi reda på att Invest Shanghai skulle hålla ett möte i Sverige för särskilt inbjudna inom några veckor – som Örebroregionen blev inbjudna till. Mötet skapade ingångar för fortsatta kontakter (och inbjudan till ”VIP-mötet” i Sverige), vilket dels kan vara användbart för Örebro-företag som vill etablera sig/handla med Shanghai och dels – framförallt – kunna leda till etableringar/affärer/investeringar i Örebro, vilket ger nya jobb.

Efter mötet åkte en del av delegationen till företaget DSV där man presenterade Örebro-regionen och våra anläggningar, samt diskuterade samarbete. Samtidigt träffades styrgruppen (utökad med bl a mig) för att diskutera det fortsatta samarbetet i Logistikregionen och hur vi kan utveckla det för att skapa ännu mer tillväxt och fler jobb i Örebroregionen.

Efter lunch ännu ett officiellt möte, denna gång med Shanghai Small and Medium-sized Enterprises Trade Development Service Center där två överenskommelser om fortsatt samarbete undertecknades, förutom att vi träffade företag och näringslivsföreträdare och fick chansen att presentera Örebroregionens unika logistikläge.

På kvällen samlades vi för att gå igenom veckan och diskutera det framtida arbetet. AREX presenterade ett utkast på en analys som de jobbar med om den kinesiska marknaden.

Efter middag och någon timmes mailande var det sovdags.

Fredag 8 juni: För två av oss (bland annat mig) var det tidig uppstigning för hemfärd: taxin hämtade klockan 6 och 21 timmar senare (kl 21.07, svensk tid) var vi hemma i Örebro. De andra hade något möte men fick dessutom – för första gången under veckan – lite tid till sightseeing och shopping.

Och söndag kväll/natt sitter jag och skriver det här…